In ce alimente se ascunde zaharul?

Dieta moderna este motivul principal pentru care oamenii din intreaga lume sunt tot mai bolnavi si ajung sa ia in greutate.

Abandonarea stilului traditional de mancare in favoarea mancarii procesate, bogata in zahar, faina si uleiuri vegetale rafinate, nu a facut decat sa inrautateasca situatia. Alimentele de tip fast food, sucurile “diet”, chipsurile etc. sunt cele mai cunoscute produse cauzatoare de diabet zaharat, cancer, boli de inima sau obezitate.
Produsul cel mai periculos din dieta moderna este zaharul ascuns. Greu de evitat si continut de majoritatea alimentelor procesate, acesta ofera calorii fara nutrienti si poate afecta metabolismul pe termen lung.

De ce se adauga zahar in alimente?
In cazul alimentelor degresate spre exemplu, odata ce este eliminata grasimea, acestea isi schimba si gustul iar pentru a-l remedia se adauga zahar.
De asemenea, zaharul este folosit pentru a creste termenul de valabilitate al unor alimentelor si de a da un gust mai bun.
Medicii recomanda sa citim etichetele produselor, deoarece cantitatea de zahar ascuns este foarte greu de estimat, ea fiind (de cele mai multe ori) deloc de neglijat.

Doza de zahar recomandata pe zi este:

  • la femei: 100 de calorii (6 lingurite)
  • la barbati: 150 de calorii (9 lingurite)

20140401sugar-consumption539
In ce alimente se ascunde zaharul?
Cantitatile mari de zahar pot duce la probleme grave de metabolism, inclusiv rezistenta la insulina, sindromul metabolic, valori crescute ale colesterolului si trigliceridelor. Iata cateva produse in care se gaseste zahar mai mult decat te asteptai:

1) sucurile indulcite si energizantele

Asa cum releva studiile, creierul nu “înregistreaza” caloriile din zaharul lichid in aceelasi mod in care o face in cazul alimentelor solide. Zaharul in forma lichida creste in mod dramatic aportul total de calorii. La copii, fiecare portie zilnica de bautura indulcita cu zahar este legata de un risc de crestere de pana la 60% de obezitate.

O doza de Cola (500 ml) contine pana la 10 cuburi de zahar
Un energizant – 5 cuburi de zahar.

 
- consumul de sucuri indulcite si dietetice a avut o crestere semnificativa de-a lungul anilor

 

2) painea si produsele de patiserie

Toate produsele de patiserie: biscuiti, briose, prajituri, cornulete etc. au un continut de peste 50 % zahar ajungand si pana la 80 %.
Zaharul din paine ajuta la marirea valabilitatii painii. Pentru a verifica cat zahar contine o paine, vezi cat de mult rezista aceasta.

3) iaurtul cu fructe 

Micul dejun continut de un iaurt cu fructe nu este tocmai atat de sanatos pe cat iti imaginai. daca iti place ideea de fructe cu iaurt incearca sa consumi un iaurt simplu in care sa adaugi tu cateva bucatele de fructe preferate. Iaurturile cu fructe cat si cele cu cereale sau ciocolata au un continut mare de zahar.

Un iaurt contine intre 3 si 5 cuburi de zahar la fiecare 125 grame. Portia recomandata raportata la 100 grame de produs este de 5-15 grame de zahar. Produsele care contin mai mult de 15 grame de zahar la 100 grame inseamna ca au un continut de zahar ascuns.

4) sosurile

Mai mult din jumatate de cantitate de zahar consumat zilnic provine din alimentele sarate. Sosurile pentru paste, ketchup-ul, maioneza si multe alte sosuri contin zahar ascuns.

5) salata de la fast food si chipsuri

Daca ar fi sa alegi produsul cel mai sanatos (fara zahar sau cu un continut scazut de zahar) dintre cele doua cu siguranta ai alege salata. Afla ca diferenta dintre acestea nu e atat de mare pe cat iti imaginezi. Atat chipsurile cat si salata de la fast food (salata coleslaw) contin zahar. Ca alternativa, inlocuieste chipsurile cu seminte si fructe oleanginoase, iar daca esti la dieta si nu numai, incearca sa eviti sa mananci salata mai ales daca nu este facuta de tine.
O punga de chipsuri (190 g) contine pana la 2 cuburi de zahar.
O salata de la fast food contine 3-4 cuburi de zahar.

Cat zahar consumi intr-o zi?

Zilnic, un om poate consuma, in mod inconstient, pana la 40-50 de lingurite de zahar ascuns. Zahar pe care il gasesti in bauturi, sosuri, iaurturi, paine, salate tip fast-food, chipsuri, alimente degresate, mezeluri, fructe confiate pana si mancaruri sarate. Tocmai de aceea este recomandat sa consumi produse cat mai sanatoase si pe cat de mult posibil sa eviti alimentele procesate.

Asemanator alcoolului, zaharul reduce capacitatea organismului de a se apara impotriva infectiilor.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>